michielenmarlinda.reismee.nl

Update 2: Corona virus in Tanzania – scholen nog dicht – You Tube videos voor de kids

Hierbij een tweede update van onze kant tijdens het Corona virus in Tanzania. Op dit moment zijn er 509 officiële positieve gevallen getest. Het corona virus is voornamelijk nog in Dar Es Salaam en op het eiland Zanzibar. Het virus heeft zich de afgelopen weken wel meer en meer verspreidt op het vaste land. In Arusha valt het gelukkig nog mee. Maar de afgelopen 2 maanden hebben we geen nieuwe update gehad van de regering, dus eigenlijk hebben we totaal geen idee hoe het er werkelijk aan toe is. Wel doen er veel verhalen de ronde en die zijn niet positief.

Hoe voelen wij ons als gezin in Arusha? Natuurlijk hebben wij onze ups en downs, maar dat zult u vast herkennen. De ene dag gaat het beter dan de andere dag. Want elke dag thuis zitten en werken is toch een totale omslag en op een bepaalde manier intensief. En natuurlijk met een actieve peuter om ons heen die de volledige aandacht wilt. Wij voelen ons nog veilig in Tanzania en hebben vrede met de situatie waarin we inzitten. Dit komt ook mede omdat we zelf nog gewoon veel thuis blijven en we dus weinig contact hebben met andere mensen. Verder hebben wij onze Engelse vrienden uitgezwaaid. Richard en Pippa zijn samen met hun dochter Fredah terug gevlogen naar Engeland met een georganiseerde repatriëringsvlucht voor gestrande toeristen en vrijwilligers. Zij zijn veilig thuis aangekomen. We gaan ze zeker missen en hopen ze in de toekomst weer te zien. You never know! We hebben veel mensen zien vertrekken toen het nog kon en ook veel mensen willen hier zodra het kan alsnog graag weg.

De scholen zitten hier al sinds 17 maart dicht. Destijds kwam de Tanzaniaanse overheid met een persbericht en zeiden ze dat het Corona virus in Tanzania was en dat daardoor de scholen voor 30 dagen dicht zouden blijven. Halverwege april kwam er weer een nieuwe verklaring van de overheid. De scholen blijven nu dicht voor onbepaalde tijd. Dus zonder een einddatum. Op dit moment hebben we nog geen idee wanneer de scholen weer open gaan. Wel zijn de universiteiten in het land sinds juni weer open. Dit betekent dat ook de studenten van de IBES Daycare&Nursery training weer zijn begonnen op de hoofdlocatie.

Wat doen we ondertussen voor IBES? Samen met het IBES hoofdkantoor en alle Daycare managers hebben we besloten om voor de maanden mei en juni de kinderen ‘online huiswerk’ te gaan geven. Hiervoor hebben we een You-Tube kanaal opgezet. De ouders krijgen dan elke schooldag een filmpje via whatsapp toegestuurd. Dan zien de ouders en het kind hoe het huiswerk gemaakt moet worden. Vooral Marlinda is hier vanuit huis heel druk mee bezig geweest en ze gaat 4 dagen in de week naar de school samen met juf Glory. Michiel heeft alle ouders van IBES Arusha gebeld en gemotiveerd om mee te doen met het ‘thuis-huiswerk-programma’. Daarnaast houdt hij de financiën bij. Er zijn nog best aardig wat ouders en kinderen die in totaal bij heel IBES meedoen, dus dat is erg leuk om te zien! We zijn blij dat de kinderen op deze manier nog wel wat mee krijgen vanuit school. Marlinda is verder continue druk met het schrijven van het curriculum voor de IBES Daycares. Daar zijn de afgelopen weken al aardig wat stappen in gezet.