michielenmarlinda.reismee.nl

Corona virus in Tanzania - IBES Daycare Arusha - lockdown of niet?

Het is alweer een tijdje geleden dat we iets op de blog hebben geschreven. U zult zich wel afvragen misschien: hoe is nu met M&M&m in Tanzania? Wij zitten inmiddels thuis als gezin hier. Onze school is voor 30 dagen dicht tot en met 17 april vanwege het Corona virus. Dit heeft de Tanzaniaanse overheid besloten. Deze maatregel hebben ze heel snel genomen nadat het virus nog maar kort in het land was. Het is best wel een spannende en rare periode nu in Tanzania, maar dat zullen jullie in Nederland ook zeker ervaren. Zelf volgen we hier het nieuws en de updates van de Nederlandse Ambassade in Tanzania. Dit werkt fijn. Tanzania heeft tot nu toe 36 positieve Corona gevallen gehad, waarvan 3 zijn gestorven en 5 weer zijn hersteld. Verder heeft Tanzania alle voetbalwedstrijden en evenementen ook afgelast en met 17 april.

Bij de supermarkten staat een emmer met water en zeep om je handen te wassen en verder worden er weinig maatregelen getroffen. Wat soms best beangstigend is. Zelf blijven we zoveel mogelijk thuis. Het is een spannende periode, maar we hadden sterk het gevoel dat God wil dat we hier blijven en ook tijdens deze periode iets voor de mensen hier te betekenen.

Sinds de school dicht is heeft Marlinda keihard gewerkt op de school en het IBES hoofdkantoor. Om bijvoorbeeld te zorgen dat kinderen huiswerk krijgen tijdens deze periode van dicht zitten. De ouders konden het huiswerk voor hun kind op school ophalen. De ouders kregen ook dagelijks een ‘huiswerk-instructie-filmpje’ via whatsapp. Dit werd allemaal erg gewaardeerd! Daarnaast is ze heel druk geweest met de eindexamens van het eerste semester wat loopt van januari tot en met april. Ook dit mogen de kinderen thuis maken. We proberen als IBES zijnde ook in deze periode er voor de ouders en kinderen te zijn. We willen dat na het virus zoveel mogelijk kinderen weer terug bij ons op school kunnen komen. Maar daar hebben we alle vertrouwen in!

Tanzania is op dit moment nog niet in een (totale) lockdown. Waar je zoveel over leest tegenwoordig. Op dit moment zijn er grote groepen mannen aan het graven voor bij ons in de straat. We hebben gauw wat boodschappen gedaan, want we weten niet hoelang dit gaat duren en wanneer we er wel of niet uit kunnen. Er is dan hier nog geen lockdown of iets dergelijks, maar voorlopig kunnen we ook niet echt makkelijk de deur meer uit. We zijn benieuwd hoe het hier de komende weken en maanden zal gaan in Tanzania met het Corona virus. We houden u/jou zeker op de hoogte via onze blog.