michielenmarlinda.reismee.nl

Verhuizen in Tanzania + ons nieuwe plekje

Vorige week vrijdag zijn we verhuisd in Arusha. We hebben 2 jaar in een mooi huisje met veel plezier gewoond, maar we voelden dat het nu beter was om te verhuizen. Sinds een paar maanden woont er namelijk een grote Duitse Herdershond op het erf die erg vals is en mensen bijt. Nou dat risico wilden we niet nemen. Helemaal niet met onze mooie mannetje Manuel. We konden namelijk zelf al niet meer veilig het erf op en af. Dit was de hoofdreden voor ons om zo snel mogelijk te gaan verhuizen.

De verhuizing is helemaal goed gegaan. Maar dit ging natuurlijk op zijn Tanzaniaans. We hebben een pickup geregeld en daar moest alles op worden gestouwd. Verhuisdozen kennen ze hier niet, maar gelukkig bewaren we altijd plastic zakjes. En daar hadden we er heel van van nodig! Dus handig inpakken is dat niet.

Een aantal Tanzaniaanse vrienden van ons hebben geholpen. We zijn dankbaar en blij met de hulp die we hebben gehad. Ze waren keurig op tijd bij ons. We hadden afgesproken om 8 uur en ze waren er om 8:15 uur. Voor hier waren ze er dus vroeg! Al vonden ze het wel raar dat we overdag wilden verhuizen. Tanzanianen verhuizen namelijk altijd als het donker is, zodat niemand je spullen kan zien.
Om 8 uur ‘s ochtends scheen de zon al en gaf de thermometer 45 graden aan in de zon. Lekker temperatuurtje om te verhuizen dus!
We wonen nu geografisch wat dichter bij onze school. Het is een mooi Afrikaans ingericht huisje met wat Europese invloeden. Het heeft een woonkamer, twee slaapkamers, een keuken en twee badkamers. Ook hebben we een plekje om buiten te zitten. Het huis staat veilig op een erf waar ook nog twee soortgelijke huisjes op te staan. Er is dag- en nachtbewaking. Dit komt heel veel voor in Tanzania.
Maar voordat we er konden gaan wonen moest er nog veel gebeurd worden. Zo moesten we ergens stroom gaan regelen. Stroom gaat hier namelijk op credit en moeten we zelf opwaarderen. Dat is even wennen dus. Ook moest er nog een koelkast gehaald worden en bedden en matrassen.
De volgende dag moesten er borden, bestek en glazen komen. En aangezien de gordijnen niet goed gemaakt waren en niet konden worden opgehangen hebben we een aantal dagen handdoeken voor de slaapkamer ramen moeten hangen. Het brengt allemaal veel extra (onverwachtse) kosten met zich mee.

We zijn heel erg blij en ook wel opgelucht dat we ons oude huisje hebben verlaten. En tegelijkertijd heel erg blij met onze nieuwe huisje. We moeten het nog wel verder inrichten en de nodige spullen aanschaffen. En dat kost heel veel tijd en energie hier in Tanzania. We danken God dat we een veilige en mooie plek hebben!

Arie en Anneke

Wat fijn dat jullie een nieuw huis hebben.
Dat moet rust geven niet meer zo'n enge hond op jullie terrein.
Succes met alles een plekje te geven. We gunnen jullie een mooie tijd op jullie nieuwe stek !!
Gaat het goed met Manuël ?
Groetjes van ons !!

Hanny

Fijn dat jullie naar een nieuw huis verhuisd zijn.
Ik hoop dat het snel echt jullie thuis zal zijn. Veel woonplezier!!

Michiel&Marlinda

Bedankt voor jullie leuke reacties.
We zijn heel erg blij dat we verhuisd zijn en voelen ons al helemaal thuis op ons nieuwe plekje.
Met Manuel gaat het ook goed. We voelen ons erg gezegend met dit mooie mannetje!