michielenmarlinda.reismee.nl

Groene vingers

Buiten moet onze school ook netjes onderhouden worden. Michiel is hier vaak druk mee. Denk dan vooral aan (veel) onkruid wieden, gras bijhouden en de struiken bijknippen. En dat allemaal in de Afrikaanse hitte.

Het gras groeide ontzettend hard de laatste weken door de vele regenval en zon, dus moest er gemaaid worden. Het grasmaaien is een verhaal apart hier in Tanzania. De grasmaaier is van de vrouw van onze Tanzaniaanse baas. Er staat dus gewoon een grasmaaier binnen handbereik, maar die mochten we absoluut niet gebruiken. Ze hebben een tuinman en die zou dan het gras voor ons maaien. Maar voordat dat eindelijk ging gebeuren waren we alweer weken verder. Hierdoor was het lange tijd lastig voor onze jonge kinderen om daar doorheen te lopen en lekker te spelen. Vooral voor onze peuters. Na van onze kant meerdere smsjes, telefoontjes en vooral veel geduld werd er dan onverwachts gisteren een grasmaaier gebracht. De eerste vraag was dan ook meteen: is er ook benzine gekocht? Want dat was de vorige keer op gegaan. Oh nee, dat moeten we dan eerst kopen. Het was ook een andere grasmaaier dan de vorige keer en na een paar minuten bleek dat hij het niet deed. De maaier moest dus eerst gemaakt worden voordat ze hem konden gebruiken. Gelukkig kwamen ze uiteindelijk ’s middags terug en hebben ze het gras gemaaid. Dit was precies tussen 1 en 3 uur ’s middags terwijl de kinderen sliepen, maar ze hebben gelukkig allemaal lekker doorgeslapen.
Zoals gezegd mocht Michiel niet grasmaaien, hoewel dat al een keer prima ging en die Tanzaniaanse man het toen niet kon, maar uiteindelijk werd er dan begonnen. Michiel heeft ondertussen de kantjes van het grasveld bijgewerkt. Na een tijdje was het gelukkig klaar. De grasmachine haperde geregeld en viel vaak uit. Dan gaan ze gelijk weer iemand bellen omdat ze het niet snappen. Maar we zijn heel blij dat het buiten weer netjes is voor de kinderen. We kunnen er weer een paar weken tegenaan.
Deze week hebben we ook een nieuwe jongen van 4 jaar op onze school mogen verwelkomen, waar we heel blij mee zijn! Hij vindt het erg leuk op zijn nieuwe school en wij vinden het erg leuk dat hij bij ons op school is!

Aart Vierhout

Mooi tuintje! Ziet er leuk uit, goed bezig die Michiel net zo dol op tuinieren als zijn vader!

Michiel&Marlinda

Het grasveldje en de speeltuin liggen er nu weer netjes bij. Michiel vind tuinieren leuk om te doen voor de school.