michielenmarlinda.reismee.nl

Waterproblemen op onze school

Al sinds de start van onze school hebben we geen stromend water uit de kraan gehad op onze school. Dit was natuurlijk wel even flink doorzetten. We moeten natuurlijk elke dag de school binnen en buiten schoonmaken, de afwas doen, koken, de kinderen en wij moeten naar de wc, de kinderen moeten hun handen wassen en noem maar op.

Gelukkig voor ons was er wel een andere grote tank op het erf. Onze Tanzaniaanse baas woont namelijk op hetzelfde erf en uit die tank moesten we dan elke ochtend een flink aantal emmers met water vullen voor onze school. Dit is even hard werken, maar op deze manier hadden we toch elke dag emmers met water waar we natuurlijk heel blij mee waren.

Afgelopen week hadden we gelukkig weer eens ‘een weekje’ water uit de kraan! Want je weet hier in Tanzania nooit voor hoe lang dat dan is. Een ‘fundi maji’ is langsgekomen, vrij vertaald met ‘klusjesman voor water’. Op onze school hebben we ook een grote tank met water, zoals u ook op de onderstaande foto kunt zien. Onze tank kan alleen gevuld worden als er elektriciteit is. Nu raad u het al: ook elektriciteit is er niet of nauwelijks. Het water wordt vanuit de grond in de tank gepompt en gaat met de andere leiding naar onze school. We zijn blij met afgelopen week en benieuwd voor hoelang we kraanwater blijven houden.

Ook de spiegel links op de foto is erg in trek bij de kinderen. Er worden veel gekke bekken getrokken. Er daar doen we natuurlijk vaak in mee.