michielenmarlinda.reismee.nl

Leerkracht en studenten begeleiden

Met ons schooltje gaat het heel goed. Er zijn weer een paar nieuwe kinderen bij, wat we erg leuk vinden. We hebben een lesprogramma gemaakt voor elke dag en zijn veel bezig om de kinderen nieuwe dingen te leren en ze te helpen in hun ontwikkeling.
Daarnaast zijn we ook erg druk met het begeleiden van de leerkracht en student die we op dit moment hebben. De leerkracht heeft de opleiding bij IBES afgerond en de student is nog in opleiding.
Dit betekend dat je voor hier in Tanzania veel kennis hebt, maar met onze Europese ogen zien wij toch wel veel meer. Ga eerst met de kinderen bidden voordat je ze het eten en drinken geeft. Andersom werkt niet. Vul de beker van een 2-jarige niet tot de rand toe vol, want dan gaat er meer drinken over de kleren dan in de mond. Als een kind gaat huilen omdat het zijn zin niet krijgt, moet je hem niet optillen en zijn zin geven. Als een kind een letter verkeerd schrijft, moet je niet zeggen dat ze het goed doet, maar haar voordoen hoe ze het wel moet doen.
Dit zijn een paar dingetjes van de vele waar wij dagelijks tegenaan lopen. Omdat onze kennis zoveel meer is, kost dit heel veel (soms negatieve) energie. Maar tegelijkertijd is het ook zo mooi om ze hierin te helpen en te trainen. Hierdoor krijgen zij meer kennis en de kinderen beter onderwijs en een betere opvoeding. Zo gaan we elke dag een klein stapje vooruit waarin we allemaal op onze eigen manier aan het ontwikkelen zijn.

Areke Santing

Fijn om te kunnen lezen wat jullie allemaal doen daar.
Groetjes Areke Santing

Michiel&Marlinda

Hoi Areke, leuk dat je ons zo enthousiast volgt. We doen onze uiterste best hier! Groetjes