michielenmarlinda.reismee.nl

Graduation Imbaseny Peace School

Afgelopen vrijdag waren wij aanwezig bij de graduation van de kinderen van de ‘pre-primary class’ van de Imbaseny Peace School.

In Nederland is dit te vergelijken met groep 2. Zij gaan nu over naar de basisschool, wat hier pas op 6-jarige leeftijd begint. Groep 3 is hier klas 1. Net zoals het oudere systeem in Nederland. Het is hier gebruikelijk om dan een feestje te vieren voor de kinderen die als het ware geslaagd zijn voor de kleuterschool en doorgaan naar de volgende school.

Marion had een officiële uitnodiging ontvangen om te komen. Vorig jaar was ze eregast en nu vroeg ze ons om namens IBES aanwezig te zijn. Wij waren dan geen eregast, maar gewone gasten. Rond kwart voor 11 kwamen we aan bij de school. Netjes op tijd en vroeg genoeg voor Afrikaanse begrippen, want officieel zou het plaatsvinden van half 11 tot en met 3 uur. Maar de eregast was er nog niet. En dat zou nog wel even duren, want uiteindelijk zijn we pas om kwart over 1 begonnen en hebben dus ongeveer 2,5 uur gewacht! We kunnen inmiddels wel aardig wat hebben, maar we vonden zolang wachten toch wel vervelend.

Het was een leuk programma met veel muziek en dans. De afgestudeerde kinderen hadden allemaal een mooi hoedje op. Zezongen allemaal liedjes waarbij werd gedanst en ze voerden drama stukjes op. Ook kinderen van andere groepen hadden samen met de leerkrachten van alles voorbereidt.

Rond 3 uur werden we opgehaald door een collega van IBES, maar het programma was nog steeds in volle gang. We hebben toen gezegd dat we weg gingen en hebben een korte eindspeech gehouden. We hebben de school bedankt voor de uitnodiging, maar ook de ouders verteld dat het belangrijk is dat ze hun kinderen helpen bij het maken van hun huiswerk. Ouders zien lang niet altijd in waarom onderwijs zo belangrijk is en dat ze hun kinderen hierin moeten steunen. Elk afgestudeerd kind hebben we tenslotte een gratis ticket gegeven voor de speeltuin bij IBES. Daar waren ze heel erg blij mee!