michielenmarlinda.reismee.nl

Kinderen opvrolijken in het ziekenhuis

Afgelopen vrijdag gingen wij met de studenten mee naar het Nkoaranga Hospital. Marion (eigenaar) had een aantal opdrachten voor de studenten verzonnen. Een Belgische vriendin van haar werkt in dit ziekenhuis. Zo moesten de studenten bijvoorbeeld leren wat een CliniClown is en wat hij doet en hoe je een poppenkast voorstelling geeft. Allemaal nieuwe informatie voor ze.
In het ziekenhuis liggen op dit moment zo’n 20 kinderen die zijn geopereerd aan een botbreuk. Het zijn kinderen uit hele arme gezinnen die via een project de operatie gratis hebben gekregen. Wij gaan met de studenten naar het ziekenhuis om plezier met ze te hebben en samen te lachen.

Op donderdag hebben wij de studenten geholpen in de voorbereidingen. Eerst hebben we gekeken bij hun poppenkast voorstelling. De twee beste koppels hebben we eruit gekozen en die moeten in het ziekenhuis een voorstelling gaan doen. Daarna hebben ze samen met onze tips een achtergrond geverfd voor bij de poppenkast. Ook mochten we een aantal spellen vanuit de winkel van IBES meenemen die de studenten dan konden spelen met ze. Deze spellen hebben we aan ze uitgelegd.
Marlinda heeft alle gezichten van de studenten geschminkt. Dit hadden ze nog nooit gedaan en ze wilden het ook niet zelf proberen, want dat vonden ze te eng. Een zonnetje, een bloemetje, een rode neus; helemaal leuk natuurlijk! Wat waren ze blij dat Marlinda dit wel voor ze kon doen.

Op naar het ziekenhuis. Nou ja, dat duurde nog even. Om 9 uur zouden we vertrekken. De studenten zouden worden opgehaald met een ambulance was ons verteld. Maar er kwam geen ambulance. Er kwam wel een gehuurd busje aanrijden. Bestemming? Je raad het al… het ziekenhuis. Nou prima, hup de studenten daar netjes in. Enige tijd later kwam er een piki piki (motor) driver. Die moest de poppenkast gaan vervoeren naar het ziekenhuis. Haha, meen je niet dachten we. Het ging soms allemaal maar net goed, maar dat kan allemaal in Afrika.
Bijna 1 uur later dan gepland begonnen we in het ziekenhuis. De studenten hebben eerst de poppenkast voorstelling opgevoerd.

Wat moesten de kinderen lachen. En ja, zelfs de verpleegsters en moeders lagen in een hele grote deuk. Poppenkast kennen ze namelijk niet of nauwelijks in Tanzania, dus hun reacties waren erg leuk om te zien. De studenten hebben daarna lekker gespeeld met de kinderen en ze veel persoonlijke aandacht gegeven.
De spelletjes werden gespeeld, de bellenblaas erbij en de ballonnen in de lucht. Wat een feest!

Het was een erg leuke ochtend samen met de studenten. We zijn erg trots op ze!