michielenmarlinda.reismee.nl

IBES gaat op werkbezoek

Gisteren zijn we namens IBES op werkbezoekgeweest bij verschillende organisaties in Arusha. Wie gingen er mee? Marion (eigenaar), Violet (daycare manager), Patricia (afgestudeerd student op zoek naar een baan), Saïdi (manager IBES workshop), een klusjesman en wij.

Eerst gingen we op bezoek bij de Jaffery Academy. Deze academie bestaat uit kleuterklassen, basisonderwijs, middelbaar onderwijs, maar ook uit de Speciaal Education Needs. Hiervoor kwamen wij.

Elke dag wordt er speciaal onderwijs gegeven aan kinderen met ontwikkelingsstoornissen en gehandicapte kinderen. We hebben een korte rondleiding gehad en ze hebben zelfs voor ons gezongen.

Patricia mag hier waarschijnlijk komen werken. IBES gaat hier ook een speeltuin aanleggen, wat allemaal nauwkeurig werd afgemeten en uitgedacht door Saïdi, de klusjesman en Marion. Het is heel bijzonder om te zien hoeveel deze school doet voor de kinderen. De meeste kinderen die op welke manier dan ook afwijken van de ‘normale’ kinderen, worden hier verstoten.

Daarna brachten we een kort bezoek aan de daycare van de Mariodo schools.

Hier werkt Simone (Duitse vrouw) sinds een aantal maanden als daycare manager en Anna gaat hier per oktober werken als leerkracht. Zij is deze maand bij IBES afgestudeerd en wij hebben haar in onze lessen gehad. De daycare verwacht in oktober open te gaan.

Als alles rond is, gaat IBES een partnership aan met deze daycare. Deze daycare moet in grote lijnen gaan lijken op wat IBES inhoudt en doet. De verwachting is dat dit wel gaat gebeuren, maar in Afrika duren dingen vaak lang.

Na een korte lunch gingen we door naar onze laatste stop. We gingen op bezoek bij een groot ziekenhuis waar ook kinderen met HIV/Aids worden opgenomen. Hier gaat IBES ook een mooie speeltuin aanleggen voor de kinderen. Er komen soms dagelijks wel 100 kinderen in de speeltuin, dus dit gaat een hele fijne afleiding worden voor de kinderen!

arie en anneke

Wat worden er mooie dingen gedaan door Ibes !!

Michiel&Marlinda

Zeker. Wij zijn dankbaar dat we daar aan mogen bijdragen!