michielenmarlinda.reismee.nl

Mooie ontmoetingen op Zanzibar

Na 7 maanden achter elkaar gewerkt te hebben bij IBES en vanalles te hebben meegemaakt waren we toe aan echte rust. Dus zijn we lekker even van ons eigen gespaarde geld op vakantie geweest naar Zanzibar.

In 2014 hebben wij samen een half jaar gewerkt op dit prachtige eiland. Toen hebben wij gewerkt op twee basisscholen; de Step Up Academy en de Karibu School. Beide scholen hebben wij verrast met een bezoekje.

Op vrijdag zijn we naar de Step Up Academy geweest. Want op vrijdag hebben de kinderen sport op school op Zanzibar. Vooraf hadden we in Nederland een goede voetbal voor deze school gekocht, zodat ze hier weer een tijd mee vooruit kunnen. Ook hebben wij ze een voetbalpompje, aanvoerdersband en touwen gegeven. De touwen kunnen ze mooi gebruiken voor het springtouwen.
En natuurlijk gingen wij met ze mee naar het grote speelveld, waar een voetbalveld bij ligt. Michiel heeft met de jongens een partij'tje voetbal gespeeld en Marlinda heeft met de meiden leuke foto’s gemaakt, gespringtouwd en ze een nieuw spelletje aangeleerd.

Hoe is het op de school nu? Mede door onze inzet toen gaan ze o.a. nog steeds op vrijdag naar het sportveld en worden de kinderen nooit meer geslagen. Ze gebruiken de getallenlijnen in elke klas nog, zodat de kinderen beter leren tellen, aftrekken en rekenen. De slogans per klas hangen er ook nog die wij met de kinderen gemaakt hebben. Als afsluiter kregen de kinderen nog een lekkere lolly van ons.

Ook hebben we de Karibu School bezocht. De eerste keer dat we ze wilden bezoeken hadden we pech, want de school was dicht vanwege een islamitische feestweek. De tweede keer dat we er kwamen was de school gelukkig wel open en konden we even een snel bezoekje brengen. We hebben gesproken met wat leerkrachten en gesproken met de kinderen. Ook hier waren de kinderen erg blij om ons weer te zien! Ook op deze school gaat het erg goed. Op deze school hebben we andere dingen bereikt. We hebben de kinderen toen heel veel persoonlijke aandacht en liefde gegeven en hun veel sport- en spelactiviteiten aangeleerd.

God heeft ons vele bijzondere ontmoetingen gegeven op Zanzibar. Hij verhoort gebeden. Zo kwamen we onverwachts Michael Isai een aantal keer tegen op het strand. Hij was twee jaar geleden onze bewaker en hij komt uit een Masai stam. Samen hebben we veel leuke herinneringen opgehaald. Hij was enorm blij om ons weer te zien!

Ook kwamen we Lameck tegen. Hij werkte destijds op het kantoor van het project. Op zondag zijn we met hem naar zijn kerk geweest. Het was een mooie Engelstalige dienst en na de dienst hebben we nog gepraat met de dominee, gemeenteleden en een Amerikaanse vrouw.

God gaf ons ook een ontmoeting met Dorcas. Zij was zo blij om ons en vooral Marlinda weer te zien. Destijds hebben wij aan haar les gegeven op de Step Up. Ze zei: I miss you. Erg bijzonder om ook haar weer te zien. Zij zit nu op de middelbare school.

Al deze momenten hebben ons geraakt. We hebben veel betekent voor de kinderen, maar ook voor de leerkrachten. Het was een zeer bijzondere tijd op Zanzibar en wat zijn we dankbaar dat we mochten terugkeren. Naast dit alles hebben we in onze vakantie ook lekker genoten van zon/zee/strand, goed uitrusten en ons hoofd leegmaken. Dit heeft ons erg goed gedaan.

Inmiddels zijn we weer veilig thuis. Maandag begint ons werk weer bij IBES, maar nu is het vooral nog even nagenieten!