michielenmarlinda.reismee.nl

Mee naar de kerk en samen lunchen

We zijn met twee studenten mee geweest naar de kerk. Normaal gaan ze met z’n drieën, maar een van de studente had haar haren niet laten doen, dus daarom ging ze niet mee.
Dat we de vorige keer dachten dat 7 uur vroeg was, moesten we nu om half 7 vertrekken. Dus heel vroeg ons bed uit! Het was ongeveer een kwartier lopen en toen we om kwart voor 7 bij de kerk aankwamen, was het al begonnen. Bleek achteraf dat we er al om half zeven hadden moeten zijn.

Het was een katholieke kerk. Mooi ingericht en een beeld van Jezus aan het kruis, maar ook een beeld van Maria. Maria is namelijk ook een zeer belangrijk persoon voor hen.
Tijdens de dienst gebeurden er veel verschillende dingen. Vaak moesten een aantal kinderen naar voren komen en ze hadden een bakje bij hen waar ze mee gingen slingeren en dan kwam er witte rook uit. Ook moesten de mensen in de kerk een aantal keer knielen, sloegen ze een paar keer een kruisje en zeiden ze veel gezamenlijke teksten op.
In deze kerk wordt elke week het heilig avondmaal gevierd. De studenten die ons mee hadden genomen, deden hier niet aan mee. Toen we aan ze vroegen waarom niet, zei de een dat ze niet ging omdat we te laat waren in de dienst en de ander zei dat ze iets verkeerds had gedaan. Ze wilde niet zeggen wat het was, want dit mocht volgens haar niet. Ze moest het vertellen aan de pastor en die zou dan voor haar gaan bidden. Ze moest het opbiechten dus.
De kerk duurde tot kwart over acht en toen we klaar waren stonden er al een heleboel mensen buiten te wachten voor de dienst van half negen. Nog steeds heel vroeg, maar als wij mochten kiezen wisten we het wel! Maar hier vinden de mensen het fijn om vroeg naar de kerk te gaan.
Het was voor ons heel interessant om de dienst mee te maken en het zet ons ook aan het denkenover ons eigen geloof. Waarom we bepaalde dingen geloven en waarom we bepaalde dingen doen.Ondanks dat de studenten niet zo goed Engels konden, hebben we de terugweg met ze nagepraat over de dienst. Mooi om samen dingen te delen.
Toen we thuis kwamen was het nog maar half negen. Normaal zitten we dan nog thuis aan ons ontbijt voordat we naar de kerk gaan, maar nu waren we al terug! Hadden we wel nog mooi een hele dag voor ons. We hebben de studenten bedankt dat we mee mochten en ze uitgenodigd voor de lunch. God heeft namelijk aan ons laten weten dat Hij wil dat we af en toe voor de studenten zorgen. De studenten hebben namelijk bijna geen geld en komen uit arme situaties. Een deel van de studenten eet geen lunch, omdat daar geen geld voor is. Daarom nemen wij als we naar de markt gaan soms ook een tas met groente en fruit voor hen mee of nodigen we ze bij ons uit.
We hebben een grote pan met spaghetti gemaakt. Ze vonden het erg leuk dat wij voor ze gingen koken. We hebben met elkaar gebeden en lekker gegeten. Een mooi moment van samenzijn.
Eindelijk is hier de winter plaats aan het maken voor de lente, dus we hebben ‘s middags ook nog heerlijk in het zonnetje gezeten!