michielenmarlinda.reismee.nl

Een spannende presentatieweek voor de studenten

Afgelopen week waren de eindpresentaties voor een groep studenten van de daycare & nursery training. Dit ging over hun laatste stageperiode. Naar verwachting studeert deze groep studenten af in september, wanneer ze ook hun theorie-examens behalen. Een spannende dag dus!

Dus dit betekende werk aan de winkel voor M&M. Dinsdagochtend heeft de computerleraar een korte introductie gegeven over PowerPoint. Woensdagmiddag heeft de daycare manager naar de inhoud gekeken. Wij hebben de studenten op dinsdagmiddag en donderdag geholpen met hun PowerPoint presentatie (tekst en foto’s) en andere presentatievaardigheden zoals hoe sta ik op een goede manier te presenteren. Vanaf het begin van de opleiding hebben ze wekelijks al computerlessen, maar voor hun is dit allemaal nieuwe informatie en dus moeilijk.

Vooraf hebben wij een algemeen format gemaakt voor ze, zodat de studenten weten wat ze gaan vertellen. Want: wat moet ik eigenlijk gaan vertellen? Mogen er echt alleen maar punten en korte zinnen in een PowerPoint presentatie staan? De inhoud moesten ze natuurlijk zelf erin typen. We hebben ze verteld dat je alleen korte zinnen of punten mag gebruiken. En dat is natuurlijk een hele uitdaging. Want betekent dit dus dat ik alleen maar korte punten op de laptop zie en de rest uit mijn hoofd moet vertellen? Ja, dit klopt. Maar er komen ook gasten bij onze presentatie? Ja, dat klopt ook. Natuurlijk is het heel spannend, maar jullie kunnen dit en alles komt goed zolang je het goed hebt voorbereidt. In de voorbereidingen hebben we weer veel leuke momenten met ze gehad! Hier zijn we erg dankbaar voor.

Nu over naar de eindpresentatie. Dit was op vrijdagochtend. Man, wat waren ze nerveus! Een paar keer naar de wc, klagen over buikpijn en het liefste weg willen rennen op het moment zelf. Er waren zes studenten dus zes presentaties. Ook was Simone er. Zij is een Duitse vrouw, is van een daycare en zoekt een leerkracht voor haar daycare die gaat starten in september. Stuk voor stuk hebben ‘onze studenten’ het goed gedaan! De een is natuurlijk wel beter in Engels dan de ander, maar well done all! ’s Middags werden we nog bedankt door de studenten. Zonder ons hadden ze het niet gekund. Dit was heel bijzonder om te horen.