michielenmarlinda.reismee.nl

African First Aid Course

Wij hebben deelgenomen aan een tweedaagse Afrikaanse Eerste Hulp training. De studenten van IBES moeten verplicht deze training volgen en wij mochten ook deelnemen aan deze cursus. De cursus is erkend door de Red Cross, wat betekend dat hij internationaal geldig is.
Dokter Mary gaf de cursus. Een superleuke vrouw met ontzettend veel kennis. Ze heeft ons heel veel verteld en uitgelegd. Zo hebben we geleerd hoe we een brancard kunnen maken.

Hier in Tanzania zijn namelijk bijna geen ambulances. En als er al één kan komen, kunnen de mensen dit vaak niet betalen. Daarom moeten ze zelf een brancard in elkaar zetten en zo de gewonde vervoeren. Omdat er geen ambulance kan komen, sterven heel veel mensen, terwijl dit eigenlijk helemaal niet nodig is.
We hebben geleerd om met veel verschillende soorten wonden om te gaan, zoals oogwonden, steekwonden of beten van een slang, spin of schorpioen.

We kregen informatie over hoe we moeten handelen en reageren als we bijvoorbeeld een auto-ongeluk mee maken. Wie help je als eerst en wanneer en hoe moet je reanimeren.
Daarnaast werd er ook veel verteld over verschillende soorten ziektes. Wat bij ons vaak algemene kennis is, is hier onbekend. De nummer 1 hoofddoodsoorzaak bij kinderen van 1-5 is diarree. Ze sterven namelijk aan de uitdroging. De mensen hier weten niet dat kinderen dan veel vocht verliezen en dat dit moet worden aangevuld. Daarom is het zeer belangrijk dat deze kennis wordt aangeboden in de training en daardoor wordt verspreid.
Het laatste onderwerp was de bevalling. Er werd uitgelegd hoe een bevalling gaat en op welke manier je het beste hulp kunt bieden. Veel meiden worden hier op jonge leeftijd al zwanger, dus het is goed dat ze hier meer over weten.
Aan het eind van de training kregen we allemaal een certificaat mee en een pasje. Hiermee kan je aantonen dat je een training hebt gehad en in staat bent om mensen te helpen.