michielenmarlinda.reismee.nl

Het alfabet!

De afgelopen tijd zijn wij o.a. druk bezig geweest met het alfabet voor de drie daycare groepen bij IBES. De leerkrachten zijn tot nu toe gewend om het alfabet altijd uit hun hoofd aan de kinderen op te noemen en de kinderen herhalen dit dan. Of ze tekenen de letters A t/m Z uit op het bord plus het bijbehorende plaatje erbij. Het gaat zo: A voor Apple, B for Ball, C for Cat t/m de letter Z for Zip. Als je elke dag A t/m Z op het bord moet schrijven + de plaatjes erbij tekenen, dan kunt u zich voorstellen dat het heel veel tijd in beslag neemt. En de kinderen moeten ondertussen dan wachten. Op zich zijn de kinderen dat hier wel gewend, maar het is niet echt ideaal voor je les. En de kinderen worden er ook onrustig van.

Dus gingen M&M hiermee aan de slag. Bij IBES hebben we elke werkdag voldoende te doen, dus dat is fijn. Michiel heeft op internet alle plaatjes bij elke letter opgezocht en Marlinda heeft het document netjes afgemaakt. Met een speciaal lettertype voor schrijfletters zijn alle letters en woorden erbij gezet. Daarna moesten alle kaartjes worden uitgeknipt en gelamineerd. Voor de klassen met een whiteboard hebben we een stukje magneettape aan de achterkant geplakt, zodat de kaartjes op het bord gebruikt kunnen worden. Wat een werk! Maar we zijn trots op het eindresultaat. Elke daycare groep krijgt nu van ons een doosje met daarin de kaartjes voor het alfabet. De leerkrachten zijn erg blij mee zijn! Hiermee hebben we hun weer een stapje verder geholpen.