michielenmarlinda.reismee.nl

Een geslaagde dag: diploma uitreiking!

Op zaterdag 14 mei was er de diploma uitreiking voor studenten van groep A van de daycare & nursery training van 1 jaar en de nanny training van 4 maanden. Het was de eerste officiële diploma uitreiking voor de 1-jarige opleiding.
De uitreiking werd gehouden op de locatie van ‘Old-IBES’ waar wij dus wonen. Een aantal dagen van te voren was het een komen en gaan van mensen op ons terrein. Wat een drukte! En wat een gegiechel, gelach en gezelligheid van de studenten. Want zij hadden er natuurlijk ontzettend zin in!
Wat hebben wij gedaan in de week voorafgaand aan de diploma uitreiking? Nou: VEEL! Dit komt omdat onze baas gewoon veel te druk was en zij kwam ook in deze week pas weer terug na haar bezoek van 3 weken aan Nederland. En de daycare manager pakt heel veel dingen niet op.
Zo hebben wij onder andere de layout van de cijferlijst ontworpen en alle cijfers ingevuld. Dit kostte heel wat werk en frustraties, maar we zijn trots op het eindresultaat.

De studenten willen graag een soort modeshow doen met het lopen op de catwalk erbij. Wij besloten om hun te helpen, want anders wordt het gewoon een zooitje tijdens de uitreiking en dat zouden we niet leuk vinden voor ze. Marlinda bereidde het voor en we gingen naar ze toe. Eerst hebben we geluisterd naar wat ze wilden, daarna gaf Marlinda hun wat tips en hebben we ze met kleine dingetjes geholpen. Ook hadden we een voorbeeld filmpje gedownload, want ja hoe loop je nu eigenlijk over een catwalk. We vertelden hun: wees jezelf, straal vertrouwen uit en doe het vooral ook niet over de top maar normaal en goed. Ook werd Michiel de DJ, want muziek moet er natuurlijk ook bij. Ook zijn wij heel druk geweest met de cijferlijsten en tijdsschema van de dag.
Oh en nog zoiets moois. Onze baas Marion vertelde ons dat we eregasten waren tijdens de diploma uitreiking. Wij uhm: GAAF, maar wat het houdt in? Het houdt in dat wij dus belangrijke gasten zijn tijdens de dag. Wij moesten op het podium zitten naast de baas en de daycare manager.

Ook moesten we een speech voorbereiden en kregen we een mooie slinger om. Net zoals de geslaagde studenten.
Nou nu dan de diploma uitreiking! Al vroeg in de ochtend was het weer een komen en gaan van mensen op ons terrein. We hadden ook al een aantal flink gebeden voor mooi weer en ja hoor het was droog!
De studenten van de andere groep (groep B) van de daycare & nursery training gingen koken. En op z’n Afrikaans buiten in de natuur, prachtig om te zien! Wat takken verzamelen, vuurtje maken, grote pan erop. Er werd heerlijke pilau en rijst gekookt met groente en fruit erbij. Pilau is een speciaal gerecht in Tanzania wat veel wordt gegeten op speciale gelegenheden. En het podium werd mooi versierd.
We laten u nu wat hoogtepunten zien van de dag. Rond half 11 zou het beginnen: inloop met koffie en thee. Maar het zou Afrika niet zijn als er dan nog bijna niemand was. Natuurlijk waren wij er al wel (haha). Rond kwart voor 12 begon het dan eindelijk. De gasten druppelden er voor één nog binnen, maar we besloten om te beginnen. Anders loopt het wel erg uit.
Na op de opening, gebed, korte introductie van onze baas was het tijd voor entertainment van de afgestudeerde studenten. Het ging goed! Michiel was de DJ en bediende de muziek. Marlinda stuurde de studenten aan, want anders zou het echt fout zijn gegaan. Ze vertelden kort wie ze waren, wat ze geleerd hebben tijdens hun studie en ze vertelden iets gerichts van wat ze geleerd hebben. Bijvoorbeeld: een puzzel in hun hand en waarom dat belangrijk is voor kinderen. Daarna liepen ze over de catwalk.
De studenten van groep B hadden ook twee afscheidsliedjes voorbereidt op het podium, erg leuk om te zien. Daarna was onze speech als eregasten. Om en om vertelden we wat. We vertelden o.a. dat God ons naar Tanzania heeft gestuurd om bij IBES te werken. En dat we de studenten hebben lesgegeven, ze nieuwe dingen hebben geleerd en we daar heel dankbaar voor zijn. Het was een fantastische tijd met ze en wat gaan we ze missen!
Daarna werden de certificaten en de cadeaus uitgedeeld.
Nog zoiets hilarisch! Tijd voor cake. Dat is ook een vast onderdeel in Tanzania tijdens speciale gelegenheden. De studenten brachten al dansend de mooie versierde cake op het podium naar ons toe. Dan geven ze cake een aantal keer schijn wel en niet. Marlinda kreeg de cake en mocht die aansnijden in kleine stukjes. We kregen ook cocktail prikkertjes erbij. Daarna kwam er één student van elke opleiding. En dan begint het! Eerst moesten wij als eregasten. Je pakt allebei een stukje cake en voert het tegelijkertijd aan de ander. Maar soms wordt er expres nep gevoerd en dat is als je daar staat niet grappig. Je hapt en dan trekken ze de cake weg (haha). Daarna de afsluiting met gebed. En aan het einde de lunch met dus heerlijke pilau, rijst, groente, fruit en een flesje frisdrank per persoon.
Wat een dag! Wij kijken terug op een fantastische dag en hebben er erg van genoten! We voelen ons bevoorrecht om iets moois in deze jonge levens van studenten te mogen betekenen. Wij wensen ze veel plezier en succes op hun nieuwe baan. Want ze hebben allemaal al een nieuwe baan! God zal met ze zijn! Wij kijken er uit om over een paar weken de ‘nieuwe groep A’ studenten les te geven. Zo is er veel werk te doen bij IBES.

A. Vierhout

Mooi gedaan!

Goed werk verricht, goed om te zien en te lezen.
Ziet er fleurig uit op het podium.

Groet, Dadd

Michiel&Marlinda

Thanks, we kijken terug op een erg leuke dag! Ze hadden inderdaad alles mooi versierd. En ons ook;)

Iris

Wauw wat mooi en bijzonder!

Michiel&Marlinda

Het was zeker bijzonder dat we hieraan mochten bijdragen! Een topdag!