michielenmarlinda.reismee.nl

Puzzle time voor studenten of kinderen?

Vorige week woensdag gaven wij o.a. het vak ‘games children play’ aan de studenten van groep B. Michiel hield eerst een korte uitleg over waarom puzzelen belangrijk is voor de ontwikkeling van het kind. Daarna heeft hij verteld over puzzelen in relatie met de leeftijds- en ontwikkelingsfase van het kind. Zo begint een kind van 0 tot 2 jaar met een vormenstoof, dit is het begin van het puzzelen.
En zo gingen we door tot en met kinderen van 6 jaar, die al vaak een puzzel kunnen maken van 60 stukjes. IBES heeft kinderen op de daycare tussen 0 en 6 jaar. Deze informatie over het puzzelen hebben we recent ook nog in een workshop aan de leerkrachten van de daycare verteld. Na de uitleg moesten de studenten al deze nieuwe informatie overschrijven in hun schrift. Toen ze ermee klaar waren gingen wij de verschillende puzzels uitdelen aan de studenten en hebben we ze verdeeld in groepjes.

Tijd voor het puzzelen! We hebben de vormenstoof er maar niet bijgehaald, want we dachten dat ze dit wel zouden moeten kunnen. Aan het ene groepje deelden we een houten puzzel uit, die normaal voor een kind van 2 à 3 jaar een uitdaging moet zijn. Maar één student had er nog wel even wat moeite mee (haha). Toen moesten we toch wel even ons lachen inhouden. We zeiden elkaar tegen elkaar: NEEEEEE, dit meen je niet! Maar ja, dit soort dingen komt hier dus voor. We deelden daarna ook de grote vloerpuzzels uit. Dit is de volgende stap in de leeftijd tussen 2 en 4 jaar.

Beide groepjes moesten toch even goed nadenken, kijken, passen en meten. We hebben de meest komisch dingen gezien. Er werd eigenlijk totaal niet goed nagedacht! Vaak denken ze niet goed na welke puzzelstukjes aan elkaar moeten. Ze zien ook het verband tussen de stukjes niet. Vervolgens hebben we aan de ‘snelle’ groep nog een puzzel gegeven van 50 stukjes, die normaal voor 5 à 6 jarigen is. Ze hadden een aardig gedeelte af voor hun doen, dat moet er bij gezegd worden, maar ze waren ook nog lang niet klaar. Wij hebben ze uitgelegd dat het handig is om eerst met de hoeken en dan de randen te beginnen.

Dit is allemaal nieuwe informatie voor de studenten. Zij hebben in hun jeugd niet of nauwelijks gepuzzeld en dus vandaag ook weer heel veel van ons geleerd. Puzzelen is voor kinderen erg belangrijk in hun ontwikkeling. En natuurlijk moeten deze studenten ook kunnen puzzelen gezien hun toekomstige beroep in het werken met kinderen. Al met al was het erg lachwekkend op sommige momenten, maar we hebben ons als blanke leerkrachten professioneel ingehouden.