michielenmarlinda.reismee.nl

Op bezoek bij Hoseana

In de week van maandag 25 april was de daycare een weekje dicht. De kinderen hadden dus vakantie! Dit betekent dat wij ook een beetje vakantie hebben. Op maandag en dinsdag moesten we aan het werk, de rest van de week waren we lekker vrij. We hadden het ook echt nodig om even uit te rusten en bij te komen van alles wat we afgelopen maanden gedaan en meegemaakt hebben. Dinsdag nodigde Hoseana, één van de leerkrachten, ons uit om bij haar thuis te komen. Hartstikke leuk! We spraken af dat zij ons om tien uur op zou komen halen. We waren op tijd opgestaan, hadden ontbeten en om tien uur stonden we op de afgesproken plek op haar te wachten. Ze nam ons mee naar haar huis, wat ongeveer tien minuten lopen was. Het is een heel klein schattig huisje. Een prima plekje om te wonen. Ze woont samen met haar man en ze hebben een dochter van zes maanden. Een super vrolijke baby.

We hadden wat groente en fruit voor haar gekocht als bedankje voor haar uitnodiging. Dit vond ze heel leuk en ze was er erg blij mee.
We hebben gezellig wat gekletst met Hoseana en haar man Emanuel. Daarna werd er van alles op tafel gezet. Allemaal fruit, soort nootjes en ze ging brood bakken met boter en een beetje ei in een pan. Ook kregen we thee aangeboden. Allemaal super lekker. En het was echt super veel! Echt Afrikaans. Heel gastvrij!

Toen we het ontbijt op hadden, deelde Hoseana mee dat we ook met z’n alles gaan lunchen. Oké, prima. We hebben alleen net ontbijt op en we hadden thuis ook al ontbeten, dus voorlopig hoeven we niks. Er werd ons gevraagd of we rijst lusten en wat we er graag bij willen eten. Vlees is hier niet te eten, dus we kozen voor de veilige weg: groente. Een deel hiervan hadden we zelf al meegenomen, de rest moest nog gehaald worden. Dus gingen we op pad door het dorpje om rijst en groente te kopen. Leuk om langs allerlei huisjes te lopen en mensen die ons begroeten en kinderen die met ons willen praten. Heel gezellig.
Eenmaal thuis kregen we de opdracht om de rijst uit te zoeken. Alle bruine korrels moesten eruit. Daarna werd het voor ons gekookt en de groente klaar gemaakt. Het was een grote pan voor wel acht personen in plaats van vier. Het kwam dan ook niet helemaal op. Ook kregen we weer fruit en drinken erbij. Heel erg lief en heel erg lekker.

Rond drie uur gingen we weer naar huis. Het was erg warm en benauwd binnen en we waren ook wel moe van al het praten en gezellig doen. Uiteraard werd er gezegd dat we nog langer konden blijven. Het is nog heel vroeg. Maar we hebben er bijna vijf uur gezeten, dus we vonden het wel mooi geweest.
Heel leuk om te zien hoe deze mensen wonen. We hebben mooie gesprekken gehad over het geloof en het dagelijks leven. Ze zijn blij met wat ze hebben, ook al zijn ze materialistisch gezien arm vergeleken met ons. Ze hebben hier een mooi leven opgebouwd en zijn trots op elkaar en hun lieve dochter.