michielenmarlinda.reismee.nl

Een spannende examenweek

Afgelopen week was het examenweek voor de studenten. Wij hebben ze les gegeven in verschillende vakken. Maandag en dinsdag hebben zij examens van onze vakken gehad. Op woensdag, donderdag en vrijdag hebben zij de examens van teacher Violet gehad. Dit is de eerste groep studenten van de één-jarige training ‘daycare en nursery school’.

Afgelopen maandag begonnen we om 10 uur met het eerste vak. Het eerste vak is ‘Music & Songs’. Wij hebben ze verschillende dingen aangeleerd. Zo hebben wij ze nieuwe liedjes met bewegingen geleerd. Deze liedjes kunnen ze dan in hun toekomstige beroep met kinderen gebruiken. Deze liedjes kwamen natuurlijk ook in het examen terug. Ze hebben ook o.a. geleerd waarom muziek belangrijk is en waarom bewegingen bij liedjes belangrijk zijn. Nadat ze dit klaar hadden, hebben wij ze 1 voor 1 bij ons geroepen. Marlinda noemde eerst de liedjes op die ze geleerd hebben. Daarna vroegen wij ze: welk liedje wil je zingen? Nadat elke student dit liedje had ‘overleefd’, want het was natuurlijk welk spannend, kozen wij een willekeurig liedje voor ze uit die zij voor ons moesten zingen.

Maandagmiddag begonnen we na de lunch met het examen ‘sport for children’. De naam zegt het eigenlijk al. Bij dit vak hebben wij ze sport- en spelactiviteiten aangeleerd voor kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 6 jaar en wat theorie bijgebracht waarom dit zo belangrijk is. Onder het examen hebben we koekjes uitgedeeld. Om het een beetje leuk en ontspannend te houden. Dit vonden de studenten erg grappig.

Dinsdagochtend hadden we besloten om wat vroeger te beginnen. Dit omdat één van de leerlingen vanaf 12 uur in de middag een begrafenis had en we hadden de indruk dat het veel voor haar betekende om erbij te zijn. Hier gaan ze om de haverklap naar begrafenissen. Ook van mensen die ze amper kennen en dit duurt de hele dag. Ze kunnen niet zomaar voor elke willekeurige begrafenis vrij krijgen. Vooral niet tijdens examens. Om 9 uur begonnen we met ‘art for children’. Bij dit vak hebben wij ze nieuwe knutselactiviteiten aangeleerd. Wat is het belangrijk om creatief bezig te zijn met kinderen. Aan het eind van de ochtend hebben we het examen van ‘games children play’ gedaan. Met dit vak hebben ze nieuwe spelletjes geleerd en ook wat nieuwe liedjes. Dit zijn spelletjes en liedjes die je leuk buiten met de kinderen kunt doen. Tijdens het laatste examen hebben we iedereen een glas fanta gegeven als afsluiting van onze lessen en examens. Hier waren ze super blij mee. Ze krijgen namelijk bijna nooit frisdrank. Ze hadden dit ook echt nodig, want ze vonden de examens heel erg zwaar.

Toen gingen wij de examens nakijken. En oh, wat een schik hebben we daar om gehad! Wat een grappige antwoorden kunnen ze uit hun mouw schudden. Engels is voor de studenten nog steeds erg moeilijk, maar ze hebben ontzettend goed hun best gedaan! En wat zijn we trots op ze en hun behaalde resultaten! We gaan ze nu al stiekem een beetje missen.

Wij zijn erg blij en dankbaar dat wij deze groep studenten toch nog een tijdje hebben mogen lesgeven. Ook hebben wij ze in februari de workshop poppenkast spelen aan mogen leren. We danken God voor alles en voor de mooie contacten met de studenten! We hebben ze veel nieuwe vakken mogen aanleren wat ze kunnen gebruiken in hun toekomstige beroep met kinderen.

Veel studenten hebben na hun opleiding al een baan. IBES zorgt hiervoor. IBES heeft goede contacten met veel daycares, primary schools en children’s homes. Zo krijgen de studenten een mooie plek om als professional verder te groeien. Dat is fantastisch nieuws voor de studenten en ze zijn IBES daar erg dankbaar voor.