michielenmarlinda.reismee.nl

Ons dagelijks eten in Tanzania

Elke ochtend beginnen wij met een broodje met boter. Dat is standaard wat de mensen hier ook eten. Alleen is het brood totaal niet voedend en het is heel droog, daarom doen we het vaak in het broodrooster. Als we tenminste stroom hebben. Ook hebben we jam gekocht en we hebben inmiddels een pot Nutella gevonden. Hoe lekker is het om na een maand alleen maar boter op je brood een keer chocoladepasta te eten. Echt genieten! Ze eten hier bijna geen brood en beleg al helemaal niet. Daarom is het ook bijna niet verkrijgbaar.

Met de lunch eten we ook brood met boter of soms beleg. Meestal doen we er een stukje fruit of komkommer bij. En soms hebben we een gekookt of gebakken eitje erbij. Aangezien we hier te weinig eiwitten binnenkrijgen. Maar eieren zijn hier duur om te kopen.

Veel variatie is hier niet. Ook niet voor het avondeten. We eten elke avond ui, knoflook, wortel, tomaat en komkommer. Soms hebben we sperziebonen of een soort van spinazie. Inmiddels hebben we gedroogde basilicum en tijm gevonden en een fles sojasaus om wat meer smaak aan onze gerechten te geven. Hierbij eten we aardappels, pasta, rijst of noedels. Niet veel keus en variatie dus. Maar we doen elke keer weer ons best om er wat lekkers van te maken.

Duur is het eten niet. We kopen onze groente bij kraampjes langs de weg. Zo steunen we de lokale bevolking. Vaak eten we met z’n vieren tussen de 4000 en 8000 shilling. Dit komt neer op 50 cent tot 1 euro per persoon. En dan eten we onszelf helemaal vol.
We eten altijd vegetarisch, omdat er bijna geen vlees te verkrijgen is en het is veel te duur. Heel soms kopen we een blikje tonijn. Dat is wel verkrijgbaar.
Toetjes eten we helaas ook niet. Dit missen we misschien nog wel het meest van allemaal.

’s Avonds eten we altijd samen met twee Nederlandse meiden. Zij doen ook vrijwilligerswerk bij IBES, maar dan in het restaurant. Zij blijven nog tot halverwege april. De ene avond koken wij en de andere avond koken zij. Aangezien we een gedeelde keuken hebben en allemaal moeten eten.

Omdat we elke avond zo goed als hetzelfde eten, missen we het Nederlandse eten. We fantaseren dan ook vaak over de lekkere dingen die we gaan eten als we terug komen. Maar dat duurt nog heel lang. Om het vol te houden, gaan we soms een keer uit eten in de stad. Je hebt daar leuke plekjes waar veel toeristen komen en waar je even lekker kan genieten.

arie en anneke polman

Hallo Marlinda en Michiel,

ik heb net jullie laatste nieuwsbrief gekregen en gelezen.
Goed om weer wat van jullie te horen !!
Wat hebben jullie een mooie taak daar. Naast praktisch bezig te zijn voor de kinderen, ook kinderbijbels uit te mogen delen.
Heel mooi !! En fijn dat jullie je thuis voelen in de christelijke gemeente. Dat heb je ook zo nodig om weer zelf gevoed te worden.
Heel veel zegen op jullie werk !!

Wij zijn ondertussen lekker bezig met de Polmannetjes om oma's nieuwe huis in te richten. Er zijn heel veel dozen uitgepakt.
Druk, maar wat hebben we het gezellig gehad met elkaar.

Jullie weer een mooie tijd en liefs van ons,
Arie en Anneke

Michiel&Marlinda

Leuk dat jullie zo actief onze nieuwsbrief lezen. Wij doen ons best om zo leuk mogelijke stukjes te schrijven. We zijn erg blij dat we hier mogen zijn in Jezus' naam. De leerkrachten zijn erg blij met de nieuwe kinderbijbels. Het is inderdaad heel fijn dat we ons nu thuis voelen in deze gemeente; erg waardevol. Ja, we hoorden het al. Succes in alles met oma's nieuwe huis. Mooi dat het ook gezellig is!