michielenmarlinda.reismee.nl

Kinderbijbels kopen

Gisteren zijn we op pad geweest om kinderbijbels te kopen voor IBES. Hiervoor moesten we naar Arusha. Dit was een hele onderneming. Sophia ging met ons mee om ons de weg te wijzen. We gingen met de dala dala. Het vervoersmiddel in Tanzania. Van waar wij wonen naar Arusha is ongeveer een uur. Met de auto is het veel sneller, maar de dala dala stopt heel vaak onderweg. Na een tijdje bleek dat de hoofdweg was afgesloten. Dit was omdat de presidenten uit Tanzania en de omringende landen een bijeenkomst hadden. Daarom gingen we via een andere weg, maar dit was eigenlijk geen weg te noemen. Het was zand met stenen. Dit betekende dat we alle kanten op hobbelden, terwijl het 30 graden was en we met 20 personen in een busje zaten die voor 10 personen bedoelt is. En je kon je raampje niet open doen, want dan kreeg je een kilo stof in je ogen. Het voelde alsof je op een rodeostier zat en je je heel goed moest vasthouden om niet te vallen. Maar op wat blauwe plekken na, kwamen we na ongeveer een uur heelhuids aan in Arusha. Omdat de dala dala een andere weg had genomen, kwamen we ook op een andere plek in de stad terecht dan normaal. Gelukkig hadden we Sophia bij ons en na dik 20 minuten lopen kwamen we bij de boekenwinkel. Ze hadden niet veel keus, maar we hebben twee mooie Engelse kinderbijbels kunnen kopen. Op dit moment wordt er namelijk geen bijbelverhaal verteld of voorgelezen op de daycare. Maar voor de kinderen is het zo belangrijk dat ze verhalen uit de bijbel horen. In een groep was er nog een goede bijbel die niet gebruikt werd, maar nu wel gebruikt gaat worden. Voor de andere twee groepen hebben we nu ook mooie bijbels gekocht.
We hebben nog even wat gedronken en toen konden we aan de terugreis beginnen. Gelukkig gingen we terug wel gewoon over de verharde hoofdweg. Maar helaas werden alle auto’s aan de kant van de weg gezet, omdat de colonne met presidenten eraan kwam. Het hele verkeer zat hierdoor vast en iedereen stond met zijn auto aan de kant van de weg. We waren dan ook erg blij toen we eindelijk weer thuis waren.
Het was een lange, vermoeiende rit, maar met een goed doel!