michielenmarlinda.reismee.nl

IBES - waar we wonen en werken

Jambo! (=hallo in het Swahili)

Met ons gaat het goed. Wel is het lichamelijk soms nog wennen en aanpoten. Maar dat is ook meer dan logisch na nog maar één week in Tanzania te zijn. Ook de voeding is wennen voor ons lichaam. We zijn snel moe nog, ook vanwege de Afrikaanse hitte.

Zoals sommige mensen op Facebook al hebben kunnen zien, kunnen we in het weekend naar het zwembad van Dick&Marion als we willen. Na een wandeling van ongeveer 20 minuten ben je bij hun huis en hun zwembad. Even doorlopen en doorbijten in de hete Afrikaanse zon, maar dan heb je ook wat. Een prachtig zwembad in een geweldig mooie natuur. In de verte zagen wij vanaf het zwembad een mooie berg. Nee, niet de Kiliminjaro natuurlijk;)

We wonen op de lodge van IBES. Voorheen was dit het terrein waar alles gebeurde, maar het werd als vrij snel te klein voor de organisatie. Nu is het de plek waar vrijwilligers, stagiaires en medewerkers een kamer kunnen huren. Wij wonen op nummer 105.

In ons kleine huisje van 6 bij 6 meter is een 2-persoonsbed. Het bed heeft een goed matras en we hebben inmiddels allebei een fijn kussen. Ook hebben we een kleine badkamer met een wc met een gat in de grond en een douche en wastafel. Dit allemaal is voor Nederlandse begrippen heel primitief, maar we weten dat Hij ons hier wil hebben. IBES is op ongeveer 200 meter lopen van waar we wonen.

Op de onderstaande foto’s zie je onze tuin. Hier rusten we op momenten heerlijk uit om bijvoorbeeld een goed boek te lezen. Het is een prachtige groene tuin met mooie bloemen en planten.

Hieronder zie je foto’s van onze gezamenlijke keuken en woonkamer. Deze delen wij met de twee Nederlandse vrijwilligsters die er nu zitten.

Langzaamaan beginnen wij ook te werken bij IBES. Dat is natuurlijk waarvoor we hier ook komen. We hebben al een aantal gesprekken gehad met Marion. Tot nu toe hebben we een paar keer geobserveerd bij de daycare. Deze willen wij gaan verbeteren. We hebben al een aantal ideeën. Hierover later meer.

Ze zijn ook begonnen met het omploegen van een veld wat een veld voor sport- en spelactiviteiten moet gaan worden. Daarna gaan ze deze egaliseren en inzaaien, maar er moet ook regen komen voor de groei van het gras. Op dit veld willen wij in de toekomst sport en spel gaan geven aan de kinderen.

Verder bestaat IBES uit een restaurant (Mc IBES)

Een mooie speeltuin voor de kinderen. Overdag spelen de kinderen van het kinderdagverblijf en de kleuterklas hier. In het weekend kunnen kinderen voor 3000 Tanzaniaanse Shilling hier spelen, omgerekend ongeveer €1,50.

Het kantoor waar wij ook geregeld werken.

En natuurlijk het kinderdagverblijf, een kleuterklas, een klas voor computerles en een klas voor trainingen aan de begeleidsters (nannies) van het kinderdagverblijf. IBES creeërt banen voor (probleem)jongeren die anders werkloos thuis zouden zitten. Bij het huis van Dick&Marion is de workshop van IBES, waar ze al het materiaal zelf maken voor kinderdagverblijven, scholen en speeltuinen. Scholen en andere kinderdagverblijven kunnen ook materialen bestellen bij de IBES workshop.

Tot de volgende keer!