michielenmarlinda.reismee.nl

Aangekomen in Tanzania!

Habari sa jioni! = Goedenavond in het Swahili.

Even een update vanuit Tanzania. Met ons gaat alles goed. De vlucht van afgelopen maandag met de KLM ging fijn en voorspoedig. Na ruim 8 uur vliegen gingen we landen. We landden op tijd op luchthaven Kilimanjaro Airport, zelfs iets eerder dan gepland. We werden opgehaald door Dick en Marion. Marion is de eigenaresse van IBES waarbij wij gaan werken. Dat was heel fijn!

Het was nog even een gedoe om het land binnen te komen, want je moet eerst een toeristenvisum hebben. Maar wij hadden geen Amerikaanse Dollars bij ons. Deze kan je wel pinnen op het vliegveld, maar nadat je door de douane bent gekomen en je een visum hebt gekregen. Dat is ook weer Afrikaanse logica zeiden we tegen elkaar. Uiteindelijk hebben we gevraagd of wij er even door mochten om geld te pinnen. Maar Dick en Marion hebben het voor ons voorgeschoten.

Wij wonen in het plaatsje Maji Ya Chai wat letterlijk ‘thee als water’ betekent. Het is genoemd naar het riviertje waar donkerbruin water door stroomt en dit lijkt op thee. Wij wonen op ongeveer 1500 meter hoogte, waardoor we vooral nog erg moe zijn en het lichamelijk nog soms erg wennen is. De mensen denken overigens dat we nu in de korte regenperiode zitten, maar dat is niet helemaal zeker. Normaal gesproken is deze al lang geweest, maar ze hebben nog weinig regen gehad. Nu regent het wel af en toe, maar ook is er zonneschijn. Lijkt wel op Nederland (haha). Verder ligt het in het Arusha gebied in het noorden van Tanzania en er wonen ongeveer 20.000 mensen in het plaatsje.

Wat hebben we verder al gedaan? We hebben kort kennis gemaakt met een aantal mensen die bij IBES werken. Dit houdt in: de begeleidsters van het kinderdagverblijf en de kleuterklas, de medewerkers van Mc IBES (restaurant), de medewerkers van het kantoor en overige medewerkers, zoals een klusjesman. We hebben ook een oriënterend gesprek gehad met Marion met onze plannen en taken hier, maar daar horen jullie later meer over. Ook zijn we met iemand van kantoor (Mr Jackson) naar Arusha geweest, een grote stad op 20 minuten rijden. Daar hebben we o.a. een simkaartje plus beltegoed geregeld, dus een lokaal Tanzaniaans nummer. Hakuna matata, via whatsapp zijn wij nog gewoon op ons Nederlandse nummer bereikbaar;) Ook hebben we een aansluiting geregeld via Wi-Fi. Dus kunnen we goed contact houden met familie en vrienden in NL. Daarnaast is het vooral wennen aan de mensen/het eten/de omgeving/de temperatuur en andere talen spreken. Wij communiceren veel in het Engels en wat basiswoordjes in het Swahili.

Alvast lala salama = slaap lekker. Het is hier 2 uur later:)

Iris in Nederland

Wat leuk om zo jullie te volgen! Wat dat betreft; lang leve social media!
Veel succes met wennen aan alle 'rare' dingen!

Liefs Iris

Ruurd

Succes daar! bahati nzuri
En die hoogte went snel zat.
Ben benieuwd naar jullie werkzaamheden.

Michiel & Marlinda

Hoi Iris & Ruurd,
Zeker, social media is enorm handig.
Bedankt voor het succes wensen, dat gaat goedkomen!
Asante sana.