michielenmarlinda.reismee.nl

Wij staan in de Veluweland! (woensdag 4 november)

Nieuw Afrikaans avontuur voor Michiel en Marlinda
Door: Sandra van der Meulen

Het is de tweede keer dat de Nunspeetse Michiel en Marlinda Vierhout vertrekken naar Afrika. Deze keer naar Tanzania. Na contact met de Nederlandse eigenares van Stichting IBES, Marion Hasselaar, vertrekt het stel in februari 2016 opnieuw naar het Afrikaanse continent.
“Na onze reis naar Zanzibar bleef het onze droom om nog een naar Afrika te gaan. Na terugkomst kwam Marion van IBES op ons pad en gezien het feit dat we eigenlijk qua werk niet goed wisten wat we moesten en ons daarbij afvroegen wat God met ons leven voor had, bracht zij op dat moment voor ons het antwoord op onze vragen”.
Het werk dat het jonge stel (Michiel is 27, Marlinda 24 jaar) straks in Tanzania zal gaan doen is veelzijdig. Stichting IBES leidt jonge vrouwen op om nanny te worden in de zogenaamde daycare (kinderdagverblijf, red.). De stichting zet cursussen en trainingen voor hen op die Michiel en Marlinda gaan professionaliseren, zodat het een door de Tanzaniaanse overheid erkende opleiding wordt.

TE DIK Daarnaast helpt de stichting jonge mannen aan het werk door hen houten speelgoed en andere materialen te laten maken die weer in de dagverblijven gebruikt worden. Naast het meehelpen de stichting op een hoger peil te brengen zullen de Nunspeters een aandeel hebben in de ontwikkeling van de sport- en spelactiviteiten.
Marlinda: “Sport en spel is in Afrika ondergewaardeerd. Wij gaan de kinderen, maar ook de nannies en het overige personeel, leren dat sport en spel erg belangrijk zijn. Niet alleen lichamelijk, maar ook sociaal heeft het een functie. Daarnaast zijn veel Afrikaanse kinderen te dik. Ze eten te zoet en te vet.”
Te weten dat iets eenvoudigs als tikkertje spelen daar niet bekend is, laat zien dat er voor Michiel en Marlinda op dat gebied ook nog een schone taak is weggelegd.

ACHTERGROND Gezien hun achtergrond is het niet verwonderlijk dat zij voor het werken met kinderen hebben gekozen. Michiel heeft een HBO Sport- en Bewegingsachtergrond en Marlinda komt uit het onderwijs. “Een vaste baan vinden in het onderwijs is nog steeds heel erg moeilijk. Vandaar dat ik nu veel invalwerk doe en momenteel werk bij een Evangelisatieproject in Rotterdam. Ook hier werk ik veel met kinderen, maar dan uit probleemwijken”, aldus Marlinda.
Michiel die Sportmanagement studeerde en sportcoördinator bij een welzijnsorganisatie in Utrecht is geweest is uiteindelijk in de kinderopvang beland als pedagogisch medewerker. Beiden hebben dus veel ervaring met kinderen in de basisschoolleeftijd en die ervaring gaan zij met plezier aanwenden om de stichting in Tanzania bij te staan.

Omdat het werk in Afrika vrijwilligerswerk is zoekt het stel manieren om aan geld te komen. Zij organiseren daartoe diverse acties, zoals een hardloopwedstrijd, benefietconcerten en Urban Golf. Daarnaast kunnen mensen die hun werk een warm hart toedragen hen financieel steunen. Door middel van een maandelijkse toelage of door een eenmalig bedrag te storten. Kijk voor meer informatie over het goede werk dat Michlel en Marlinda gaan doen en voor de manieren waarop ze daarvoor geld inzamelen op www.michielenmarlinda.reismee.nl of kijk op Facebook.com/MichielenMarlinda

Ruurd

Leuk stukje!