michielenmarlinda.reismee.nl

Op visite bij onze juffen thuis

Wij zijn op bezoek geweest bij ‘onze’ juffen Mary en Florah. Ze waren zo blij dat we kwamen! Ze wonen samen in een klein kamertje vlakbij de school en hebben het er goed naar hun zin. Het is voor Nederlandse begrippen erg primitief en niet te begrijpen. Maar ze zijn super trots op hun eigen kamertje en de spulletjes die ze van hun welverdiende loon hebben kunnen kopen. Buiten zijn er gezamenlijke hokjes waar ze naar de wc kunnen en zichzelf kunnen wassen. Ze hebben bijvoorbeeld ook geen douche. Heel veel mensen hier leven op deze manier. Ze hebben maar één kamer waar ze in slapen en wonen en koken. Maar als het lekker weer is wordt er vaak buiten gekookt.

Toen we bij de leerkrachten aankwamen mochten we op hun bed zitten, ze hebben geen stoelen, en gingen zelf op de grond zitten. Ze hadden ook netjes een kleedje gelegd op hun bed waar wij op mochten zitten. Ze hadden zelfs een echte Tanzaniaanse lunch voor ons klaargemaakt: rijst met groente en vlees. We kregen zelfs nog water en frisdrank erbij! Dat is voor hier echt heel veel! We werden echt als gasten behandeld. Wat kunnen we daar nog veel van leren!

We hebben mooie gesprekken met ze gehad. Ze vertelden waar ze vandaan kwamen en waarom ze juf wilden worden. Ze komen beide uit hele arme gezinnen waarvan de ouders geen schoolgeld konden betalen. De ene juf heeft kunnen studeren, omdat een sponsor haar studie betaalde. De andere juf heeft een oudere zus die heeft gewerkt en gespaard om de studie voor haar jongere zus te betalen. Onze juffen hebben echt een goed hart en we zijn dankbaar voor het goede contact met hun. We vinden het fijn dat we ze op onze school een baan kunnen aanbieden en kunnen helpen bij hun professionele en persoonlijke ontwikkeling.