michielenmarlinda.reismee.nl

De koude wintermaanden in Arusha

Terwijl het in Nederland heel heet is, is het hier in Afrika koud! Huh? Is het nu winter bij jullie? In Afrika is het toch altijd heet?Nee! Arusha is een stad in het noorden van Tanzania en het ligt aan de voet van de berg Meru en ook niet ver vandaan van de berg Kilimanjaro. Er komen grote temperatuurschommelingen voor en de nachten kunnen erg koud zijn. Sinds begin juni is het al behoorlijk koud in Arusha. De kou kan duren tot en met eind augustus, maar we hopen natuurlijk korter. Over het algemeen is het weer hier elk jaar weer een beetje anders, dus hoe koud het is en voor hoe lang. Soms zitten er goede en zonnige dagen bij. ’s Nachts is het nu rond de 10 graden gemiddeld en overdag kan het oplopen tot 20 graden áls er een zonnetje is. Maar de zon hebben we niet veel gezien de afgelopen weken. Er is voornamelijk een koude wind, waardoor we de hele dag dikke kleding aanhebben en de kinderen met jassen aan in de klas zitten.

Voor ons is het nu al erg koud, maar de Afrikanen kunnen er al helemaal niet tegen. Ze doen mutsen op, snowboots aan, dikke sokken aan, verschillende lagen kleding, alles wordt uit de kast gehaald om deze wintermaanden door te komen. Ze kleden hun kinderen hier ook altijd extreem dik aan. Want ze denken voornamelijk dat de kinderen van de kou ziek worden. In ons huisje hebben we geen verwarming of een kacheltje, dus de kou komt letterlijk ons huis binnen. We zitten dan ook met dikke kleren aan en pantoffels, maar het is nog steeds koud. Gelukkig warmen we een beetje op van een warme douche en een kopje thee. We zijn de kou ondertussen wel een beetje zat, nadat we de lange regenperiode hebben gehad. Hopelijk snel zonneschijn hier en daar kunnen jullie in Nederland wel over mee praten?.