michielenmarlinda.reismee.nl

Youth Day 6 mei - Arusha Vineyard Church

Zondag 6 mei hadden we een leerzame en gezellige jeugdmiddag in de kerk. Het thema was commitment oftewel toewijding. Wat een belangrijk thema, vooral voor de jeugd in Tanzania!

Hoe het allemaal begon? Een aantal weken geleden hebben wij een goed gesprek gehad met de vrouw van de dominee over de jeugd/jong volwassenen. Over de problemen die ze hebben en wat we voor hun kunnen organiseren. Inmiddels zijn wij aanspreekpunt / leaders in de kerk met betrekking tot deze prachtige Young Vines.

Zoveel jonge Tanzanianen zijn niet toegewijd, zijn laks, hebben geen hoop, gaan aan de drank en meiden die te vroeg zwanger worden. De meerderheid van de jeugd is hier vaak ook niet te vertrouwen, komen geen afspraken na en zijn geen doorzetters. En deze problemen onder de jongeren zien we ook terug in de kerk. Dit raakt ons echt keer op keer en hier willen we ons graag voor blijven inzetten. Na het gesprek met de vrouw van de dominee hebben we een mooi gesprek gehad met Sister Ndege. Zij is een Tanzaniaanse vrouw van in de 60 jaar, is een Christen, heeft een enorme passie voor de jeugd en is een non geweest voor ruim 30 jaar. Ook heeft zij heel veel jaren gewerkt voor World Vision in Tanzania, andere Afrikaanse landen en ook buiten Afrika.Dan eindelijk was het zover: Het jeugd event! Er kwamen ongeveer 40 jongeren op af. Na de kerkdienst hadden we eerst een gezellige lunch met elkaar.

Daarna was er een seminar van Sister Ndege. Wat een sterke boodschap! Het ging over toewijding naar jezelf toe, hard blijven werken, een (bij)baan nemen ook al is het zwaar, over hoe je relaties aangaat met vrienden en in je verkeringstijd, de zwaktes van de jeugd hier etc. Ze had veel persoonlijke voorbeelden. Zo is Sister Ndege als non ontslagen toen ze in de 50 was, omdat ze met chistenen omging die niet Katholiek waren. Ze was dus al een vrouw van gemiddelde leeftijd zonder baan en toekomst. Maar ze heeft de moed niet opgegeven en God voorziet elke keer weer in werk voor haar en ze is nu zelfs haar eigen huis aan het bouwen. We hopen en bidden dat deze bijzondere middag de harten van de jongeren heeft aangeraakt en dat we verandering gaan zien. Wilt u hiervoor mee bidden?

Arie en Anneke

Dag Michiel en Marlinda,

Mooi om te lezen over jullie nieuwe project voor de jeugd.
Het zijn kostbare mensen. Mooi dat jullie hen kunnen motiveren om andere, betere doelen na te streven samen met sister Ndege !!
Als we wat dichterbij woonden zouden we graag meehelpen.
Maar dat doen we dan op afstand om voor hen en jullie te bidden.
Veel zegen bij dit nieuwe werk.

Liefs Arie en Anneke

Michiel&Marlinda

Bedankt voor jullie leuke reactie. Ja, we vinden het heel erg mooi om iets te betekenen/te organiseren voor de jeugd in de kerk. Dit hopen we dan nog vaker te mogen doen. Bedankt voor jullie gebed.