michielenmarlinda.reismee.nl

Grote schoonmaak en Koningsdag in Arusha!

Afgelopen week hadden wij vakantie. We hebben lekker heel veel niks gedaan en genoten van het even niet werken en niet om 6 uur ons bed uit te hoeven.We hadden afgesproken met de leerkracht en student dat we op vrijdag de school zouden schoonmaken, dingen voorbereiden en bespreken voor de nieuwe periode.
Wij waren natuurlijk netjes om 9 uur aanwezig, maar de leerkracht en student waren nergens te bekennen. Wij begonnen dus maar vast met schoonmaken en een uur later waren we gelukkig compleet. De een gaf de schuld aan het verkeer en de ander zei dat ze plotseling visite hadden en dat zij de kinderen naar school moest brengen. En dat je dan een uur later komt, dat hoef je hier in Tanzania niet te communiceren. En daarnaast hebben ze ook geen beltegoed op hun telefoon staan.
We hebben alles aan de kant geschoven en overal flink geboend. Ook kwamen er nog drie bezoekers langs die de school wilden bekijken voor hun kinderen. Ze waren erg positief en we hopen dat ze snel terugkomen met hun kind. Maar of dat het geval is weet je hier in Tanzania nooit. We hebben al vaak gehoord: Ik kom morgen mijn kind inschrijven. Maar morgen komt nooit.
Op zaterdag moesten we ook naar school. Een moeder kon niet op een doordeweekse dag de school bezoeken vanwege haar werk, dus gooiden we op zaterdag de school open. We hebben samen nog wat dingen schoongemaakt en voorbereidt en waren om 13:45 uur klaar om haar te ontvangen. Om 13:35 uur kregen we een berichtje dat ze onderweg was en om 15:00 uur was ze er eindelijk. Ze was erg positief en heeft haar kind ingeschreven bij onze school. Maar ook dit zegt nog niks, want dat betekent nog niet dat ze ook echt hun kind gaan brengen. Maar we hebben goede hoop!
Daarna konden we gelijk door naar de voetbalwedstrijd van Nederland - The rest of the world. We hadden een berichtje gehad dat deze wedstrijd werd gehouden om met alle Nederlanders Koningsdag te vieren. Er waren heel wat Nederlanders en Afrikanen die met Nederlanders getrouwd zijn aanwezig in het oranje gekleed. De wedstrijd was al een tijdje bezig en werd gehouden op een veld van een school en er was een kraam waar je gratis frisdrank kon krijgen. Het was een mooie wedstrijd waarin het uiteindelijk 2-1 werd voor Nederland. Daarna werd ons gevraagd of we mee gingen naar het feest. Feest? Welk feest? Wij dachten dat er alleen een wedstrijd was, maar dat was dus niet zo. Het werd georganiseerd door het Nederlandse consulaat in Arusha. Zij hadden een locatie afgehuurd om een feestje te vieren voor Koningsdag. We konden met iemand meerijden en gingen mee naar het feestje. Er werd een speech gehouden door iemand van het Nederlandse consulaat en we hebben het Wilhelmus gezongen. Daarna ging de muziek aan, werden er veel Nederlandse nummers gedraaid en lekker gedanst. Ook waren er allemaal lekkere hapjes zoals haring, kaas, rookworst, Haagse hopjes en chocolaatjes in de vorm van een tulp. Ook al was het niet op Koningsdag zelf, we hadden zomaar ineens een hele leuke Koningsdag gevierd!

Dirk

Mooi om toch ook zo ver van huis koningsdag te vieren met meer Nederlanders en nu maar hopen dat er nog kinderen bij komen op school succes !

Michiel&Marlinda

Het was inderdaad erg leuk om met andere Nederlanders Koningsdag te vieren in Arusha. Wij hopen ook dat er meer kinderen op onze school bijkomen, maar daar hebben we alle vertrouwen in!

Jochem

Beste M en M,
Over welke school hebben jullie het? Moshi of Braeburn? Welke zouden jullie aanraden? Wat is het verschil?
Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Groeten,
Jochem

Michiel&Marlinda

Hoi Jochem,
Als je vragen hebt kan je ons mailen op michielenmarlinda@live.nl.