michielenmarlinda.reismee.nl

Op visite bij de familie Mamkwe

Nadat we bij vrijdag bij Simone zijn geweest, gingen we door naar de familie Mamkwe. Een super lief Afrikaans gezien met vader, moeder en 3 dochters van onze leeftijd. Wij kennen hen van de kerk. Ook zij waren op het kerkkamp geweest en daar hebben we elkaar gesproken. We moesten een stukje met de dala dala en daarna zouden we meer informatie krijgen. Toen we op de plek kwamen hebben we gebeld met Judith. Een van de dochters. Ze vertelde ons dat we zouden worden opgehaald met de piki piki. Ze vroeg ons wat voor kleding we aanhadden. Nou, als je zegt dat er twee blanken staan te wachten dan kan het niet missen!
Moeder Janeth kwamen we tegen bij de poort. Ze moest nog wat taarten rondbrengen. Ze heeft een eigen bakkerijtje bij huis en maakt taarten op bestelling. Super leuk! De dochters waren in de keuken druk bezig met eten klaarmaken. We gingen buiten in de tuin zitten. Lekker in de schaduw. Daarna ging de nyama choma aan. Oftewel de barbecue. Daar gingen grote stukken kip op.

Ook hadden ze aardappeltjes uit de oven en een salade. We hebben heerlijk gegeten, gekletst en gelachen met elkaar. Op een gegeven moment hadden we het over bruiloften. Die gaan hier in deze cultuur totaal anders dan bij ons. We lieten de foto’s zien van onze bruiloft en dat vonden ze super interessant! Maar ze vonden het toch wel heel raar dat bruid en bruidegom elkaar al zien voordat ze in de kerk zijn. Dat hoort niet!
’s Avonds hebben we gezellig rummikub gespeeld. En daarna gingen we lekker slapen. Ze hebben een klein extra huisje waar regelmatig vrijwilligers komen verblijven. Nu was er niemand en konden wij er slapen.

De volgende ochtend gingen we samen naar de kerk en daarna gingen we weer naar huis. Het was een mooie tijd met elkaar en we hebben veel kunnen delen over het geloof en het leven. Het is fijn om mensen om je heen te hebben waar je dingen mee kunt delen en gezellig tijd met elkaar kunt doorbrengen. Ze stonden er dan ook op dat we nog een keer terug komen!